Tuesday, June 1, 2010

Cadangan Beri 40% Kampung Baru Kepada Bukan Melayu

Dari blog - anginperubahan

29 Oktober 2010, Raja Nong Chik mencadangkan nisbah kuota setinggi 40% kepada bukan Melayu untuk membangungkan Kampung Baru. Rasionalnya adalah untuk meningkatkan nilai pemilikan tanah di kawasan tersebut. 40% untuk bukan Melayu adalah terlalu tinggi. Di Malaysia populasi bukan Melayu iaitu Cina hanyalah 25% manakala India adalah 8%, tidak rasional untuk memberi peratusan yang begitu besar kepada orang bukan Melayu di Kampung Baru. Mana lagi tempat untuk orang Melayu di tengah-tengah Kuala Lumpur melainkan kalau bukan Kampung Baru?

Mengapa tidak cadangkan agar pemilikan kedai milik Melayu di KLCC adalah 60% milik Melayu? Biarpun KLCC jadi mercu kebanggaan negara namun susah hendak cari kedai Melayu di sana. Mengapa tidak strukturkan sama milikan ekuiti kedai-kedai yang hampir 100% dimiliki oleh orang bukan Melayu di bandar-bandar?. Kalau ini dilakukan sama, barulah adil. Cheras, Kajang, Serdang, Bukit Bintang siapa yang monopoli perniagaan? Ada peniaga Melayu dari kampung yang ada premis di kawasan tersebut? Kerajaan perlu membatalkan cadangan 60:40 di Kampung Baru. Banyak lagi cara dan kaedah yang "win-win situation" daripada menggadai tanah kepada orang lain. Pilihlah kaedah lain.



forum yang berkaitan tajuk - mykmu

No comments:

Post a Comment

Sila berikan pendapat anda di sini .

anda bertanggungjawab sepenuhnya atas komen yang diberi.sebolehnya jika Anonymous,sila letak nama samaran di pangkal komen anda untuk tujuan rujukan post anda.