Tuesday, December 29, 2009

Puak Sendiri Pulak Terkena


KOTA BHARU: Suasana tegang menyelubungi perkarangan rumah isteri kedua bekas Ketua Penerangan Dewan Pemuda Pas Kelantan, Dr Rosli Allani Abd Kadir, 35, di Kampung Telipot di sini, semalam, apabila dikepung sekumpulan lelaki yang tidak berpuas hati dengan tindakan pasangan terbabit yang didakwa enggan mematuhi perintah mahkamah syariah mengarahkan mereka dimufarakah (dipisahkan) sehingga perbicaraan kes mereka selesai.

Selanjutnya....



Mana dia saudara "Tantawi" kita ni????? Katanya dia ni pejuang isteri-isteri kedua, ketiga & keempat....

Masa saudara Rohaizat tempohari (PRK Permatang Pasir), begitu berkobar-kobar dia (Tantawi) "menelanjangi" isu Rohaizat "simpan" isteri keduanya dari pengetahuan umum. Walaupun nikah Rohaizat dengan isteri keduanya pada waktu itu tiada "masalah" dari segi syarak, tetapi disebabkan Rohaizat mengunakan "temberang Madu-Tiga (P. Ramlee)" demi masa depan politiknya, maka "isteri kedua Rohaizat dan Bapa Mertuanya" diusung ke sana-kemari di pentas-pentas politik untuk mengaibkan Rohaizat.

Mengapa kini, bila "puak" sendiri nikah tanpa wali yang sah, isteri kedua tersebut tidak dibela? Mengapa hanya dibiarkan perkara tersebut kepada pak mertua Rosli?

Saya bukan mahu mengaibkan sesiapa, semua manusia tidak sepi dari membuat kesilapan. Mudah-mudahan kita sama-sama dapat mempelajari sesuatu dari insiden ini. Jangan jatuhkan maruah orang lain, negara ini ada undang-undang. Jika tersilap, maka kembalilah ke pangkal jalan. Katanya saudara Roslipun telahpun bernikah semula di Selatan Thailand, walaupun ianya bukan sesuatu yang patut dijadikan ikutan/dicontohi, bagi penulis perkara ini dianggap telah selesai.

Tidak perlulah diperpanjangkan lagi isu ini kerana ia dikira selesai. Ia lebih berbentuk peribadi dan melibatkan maruah diri dan keluarga mereka yang terlibat, biarlah pihak berkuasa yang memutuskannya. Sebagai seorang Islam kita ditegah membuka aib orang lain terutamanya untuk mereka yang telah insaf. Jadikan ianya sebagai panduan.

Sumber - bumiyang.blogspot

2 comments:

  1. Salam,

    Tulah pasal, mengata dulang paku serpih.

    ReplyDelete
  2. Biasa la kaum laki kawin 2, 3 dan 4. Mereka terlalu ikut nafsu yang membuak-buak. Kawin x ada kaitan dgn mana2 parti politik. Semua nya lumrah alam. Setiap dari mereka yang melanggar hukum agama perlu bertanggungjawab.

    Kalau beragama islam kene ikut cara islam, kita perlu jaga resputasi agama kita. Jangan malukan islam.

    ReplyDelete

Sila berikan pendapat anda di sini .

anda bertanggungjawab sepenuhnya atas komen yang diberi.sebolehnya jika Anonymous,sila letak nama samaran di pangkal komen anda untuk tujuan rujukan post anda.