Sunday, October 24, 2010

Melodrama Di Batu Sapi


Batu Sapi: Pembangkang Tiada Persefahaman Atau Nak Pecah Undi?

SAPP hari ini menamakan presidennya Dato Yong Teck Lee sebagai calon bagi pilihanraya kawasan parlimen Batu Sapi di Sabah. Bekas Ketua Menteri dan sering disalah anggap sebagai pemilik syarikat YTL Corporation ini (akibat akronim nama yang sama), adalah orang yang bertanggungjawab membawa SAPP keluar daripada BN 2 tahun lepas.

Sebelum ini kita seing didengarkan dengan perebutan kerusi antara PKR dan SAPP yang konon-kononnya menunjukkan tiadanya persefahaman antara kedua parti pembangkang ini. Anwar yang masih syok sendiri menganggap dirinya sebagai orang yang berjaya menyatukan parti-parti pembangkang di semenanjung, nampaknya tidak cukup aura untuk menghalang SAPP dari meletakkan calon di Batu Sapi.

Tapi, kita harapkan jentera BN tidak ambil mudah dengan sandiwara yang sedang dimainkan di Sabah. Anggapan bahawa pergeseran antara PKR dan SAPP mampu memberi kelebihan kepada BN sebenarnya boleh membawa padah. Walaupun sejarah 2 pilihanraya umum terakhir menyaksikan BN menang, satu tanpa bertanding dan satu ke atas calon Bebas, bukan petanda ini bakal jadi pertarungan yang mudah.

Yang pasti, SAPP dan Yong Teck Lee akan memecahkan undi di Batu Sapi dengan ramai pemerhati politik menyifatkan pertarungan sebenar adalah antara BN dan PKR. Kita semua tahu bahawa YTL membawa keluar SAPP dari BN adalah kerana terlalu yakin Anwar bakal menjadi Perdana Menteri 2 tahun lepas. Sebelum ini pun Batu Sapi bukan kawasan Yong, dia hanya pernah bertanding di kerusi Parlimen Gaya dan Dewan Undangan Negeri Likas.

PBS pun bukan asing pada Yong sebab dia pernah menganggotai parti ini dulu sebelum keluar pada 1994 dan menubuhkan SAPP. Kita percaya hubungan Yong Teck Lee dan Anwar dah bermula pada 1994 masa Anwar ketika itu Timbalan Perdana Menteri masuk ke Sabah untuk gagalkan PBS dari jadi kerajaan negeri.

PBS terutamanya perlu memastikan bahawa pengundi di Batu Sapi yang melebihi 25000 orang ini keluar mengundi kerana kali ini situasinya jauh berbeza berbanding PRU 2008 yang lalu. Keputusan 2008 menyaksikan daripada 26 ribu lebih orang pengundi, hanya 15,000 saja yang keluar mengundi, soalannya mana pergi lagi 10,000 orang pengundi tu?

Kali ini PKR terutamanya akan berusaha habis-habisan untuk menang bagi menggantikan sagtu kerusi parlimen mereka yang hilang di Hulu Selangor. Mungkin sebab lawan BN ketika itu adalah dari Bebas maka tidak ramai yang nak keluar menunaikan tanggungjawab sebab yakin BN akan menang. Faktor ini semua yang jentera BN perlu lihat dari sekarang dan cari j alan untuk atasinya.

Jika benar sekalipun wujud masalah persefahaman dikalangan pembangkang, kita belum tentu ada kelebihan undi kerana suka atau tidak Yong adalah tokoh terkenal di Sabah dan tentu punya pengaruh apatah lagi dia pernah menjadi Ketua Menteri dibawah sistem penggiliran dulu.

Apa sekalipun, tanggungjawab yang besar digalas Datuk Musa Aman dan jentera yang dipimpinnya untuk memastikan BN tidak kehilangan satu lagi kerusi parlimen selepas Sibu.

Sumber - mykmu.net.my

No comments:

Post a Comment

Sila berikan pendapat anda di sini .

anda bertanggungjawab sepenuhnya atas komen yang diberi.sebolehnya jika Anonymous,sila letak nama samaran di pangkal komen anda untuk tujuan rujukan post anda.