Sunday, January 16, 2011

DAP Tersirat PKR PAS Terjerat

Bila Negeri Beraja Nak Diperintah Cara Republik


Tak tahulah kalau ada orang yang sedar punca kenapa banyak masalah dalam negeri-negeri yang diperintah pembangkang hari ini ialah kerana wujudnya cubaan nak memerintah negeri asal Tanah Melayu ini menggunakan sistem pemerintahan republik.

Di Malaysia, gerakan nak menubuhkan republik ini dipelopori oleh DAP (sebut cina) yang majoritinya digerakkan oleh orang cina. DAP pulak diketahui umum berkiblatkan PAP di Singapura. Singapura mana ada raja, mana ada agama rasmi dan bahasa kebangsaan.

Kenapa penulis cakap begitu?

Sebabnya (walau bukan semua}, majoriti yang tak hormat raja ialah puak cina, yang tak peka adat istiadat orang lain, cina, yang tak hormat adab sopan termasuk bab-bab menyucikan diri bila masuk rumah ibadat, cina.

Itu sebab susah nak tengok cina dalam perkhidmatan tentera sebab tentera hanya menjawab kepada DYMM Yang Dipertuan Agung, masuk masjid pakai seksi, raja depa nak saman (guna Singh). Dah kalau tut tut sendiri pun lap pakai tisu saja, apa hal nak adab sopan ni semua.

Di Selangor, Perak (dulu) dan Pulau Pinang memang jelas perkara ini berlaku sebab itu banyak masalah, demonstrasi sana sini dan sebagainya. Macam mana maju pun kita, adat budaya dari mana kita berasal ni tak boleh dilupakan. Adat budaya dan sosio ekonomi inilah yang membentuk negara dan masyarakat kita sehingga hari ini dan sebarang cubaan nak mengubahnya, dah tentu akan dapat tentangan.

Lain pulak dengan cina, depa memang dah tak beraja sejak 1917, depa merantau dan meniaga di pelusuk dunia ni, pendek kata adat budaya depa dah hilang, kalau tak hilang terus pun dah bercampur aduk dengan budaya lain (budaya rojak).

Akibat dari cuba mengadaptasi pemerintahan cina ke dalam negara majoriti orang melayu macam Malaysia ni, menyebabkan banyak masalah penolakan berlaku.

Macam di Selangor, betullah MBnya nama Khalid Ibrahim (melayu) tapi kita semua tahu secara teknikal siapa yang sebenarnya memerintah. Dalam isu perlantikan SUK contohnya, Khalid takde masalah pada mulanya sebab dia dah dimaklumkan awal oleh KSN melalui bekas SUK. Jadi masalah bila perlantikan itu tak dapat perkenan DAP dan DAP pulak yang sebenarnya menjamin majoriti dalam DUN Selangor yang membolehkan Khalid bertahan MB.

Sepatutnya Azmin, bukan Khalid yang jadi MB Selangor sebab Azmin Pengerusi PKR Selangor sedang Khalid takde apa jawatan politik.

Jadi yang kita nampak derhaka kepada raja, putar belit kenyataan sultan dan sebagainya itu ialah sebenarnya DAP, Khalid hanya boneka yang dikawal dari jauh saja. Serupa macam disebut diatas dalam soal saman Sultan, depa gunakan Singh.

Kenapa orang macam Khalid, Shuhaimi dan Nizar digunakan DAP untuk menderhaka kepada raja dan sultan masing-masing? Sebab DAP pun tahu macam mana pun orang melayu ni mereka anggapkan, taat dan hormat kepada raja itu memang tak boleh nak dibuang melainkan melalui gerakan orang melayu yang membentuk majoriti. British pun tak berani nak buang sistem beraja (cuba tahun 1946 tapi gagal), inikan pulak cina yang British bawak masuk, at least secara terang-terangan.

Kalau sembunyi-sembunyi tu kita tahu memang ada dalam agenda mereka.

Ini bukan berlaku di Malaysia saja, di serata dunia pun penolakan ini berlaku juga. British gagal nak perintah Amerika dulu sebab British terkenal dengan gentlemennya, sedangkan Amerika cara koboi (tembak dulu tanya kemudian). Indonesia gagal nak perintah Papua New Guinea sebab Indonesia nak tebang pokok untuk buat pembangunan sedangkan majoriti penduduk PNG duduk atas pokok.

Pendek kata, asas kepada pembentukan negara ini ialah Islam dan raja (sebut melayu) tanpa mendiskriminasi bangsa dan penganut agama lain. Sebarang cubaan mengubah asas ini, akan membawa kepada penolakan secara total.

Dan inilah yang banyak berlaku sekarang.

sumber = mykmu

.

2 comments:

  1. Betul bebenor tu yeop.
    Sapa2 nak diam lame di malaysia,
    kenalah ikut adat resamnya....

    ReplyDelete
  2. Tuan Pemuda,
    Terima kasih krn menjadi Follower saya.

    Lebih afdal jika kita saling memaut url.
    Maklum kat saya jika Tuan telah pautkan sya.

    Tqs HHalem

    ReplyDelete

Sila berikan pendapat anda di sini .

anda bertanggungjawab sepenuhnya atas komen yang diberi.sebolehnya jika Anonymous,sila letak nama samaran di pangkal komen anda untuk tujuan rujukan post anda.