Friday, July 2, 2010

Tak Faham Atau Buat-Buat Tak Faham


Khalid Kini ‘Turun Pangkat’ Jadi Pegawai Tadbir – Ramlah

SHAH ALAM 30 Jun – Tugas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kini seolah-olah seperti seorang pegawai tadbir selepas kuasa politiknya diserahkan kepada Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali.

Malah boleh dikatakan kedudukan beliau kini mungkin boleh dilihat seperti Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang semua orang tahu hanya memegang jawatan tetapi segala keputusan dibuat oleh Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pendapat umum itu dilontarkan Dekan Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara (UiTM), Profesor Datuk Dr. Ramlah Adam yang melihat Abdul Khalid tidak lagi mempunyai kuasa mutlak kerana segala keputusan pentadbirannya pasti akan mendapat campur tangan Azmin dan sudah tentu Anwar.

Beliau berkata, Abdul Khalid kini seolah-olah seperti sudah ‘diturunkan pangkat’ menjadi orang nombor tiga di belakang Azmin dan Anwar walaupun masih menjadi Menteri Besar.

‘‘Memang selepas ini pasti berlaku transformasi dalam pemerintahan di Selangor kerana Azmin berpengalaman dalam politik manakala Abdul Khalid orang korporat.

‘‘Pelantikan Azmin juga mungkin dilakukan oleh Anwar untuk mengukuhkan kuasa PKR di Selangor yang memang bermasalah.

‘‘Tetapi dalam satu kapal pasti tidak boleh ada lebih daripada satu nakhoda kerana perbezaan pendapat dan keputusan boleh berlaku,” kata beliau ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Semalam Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad mengakui, Anwar sebagai ‘pemerintah utama’ di Selangor walaupun Abdul Khalid menjadi Menteri Besar manakala Azmin menjadi Pengerusi Majlis Pimpinan PKR negeri.

Kata Khalid, ia memandangkan kedua-dua mereka perlu patuh dan mendengar segala nasihat dan pandangan Anwar memandangkan beliau adalah Penasihat PKR dan Penasihat Ekonomi Selangor.

- UtusanOnline

No comments:

Post a Comment

Sila berikan pendapat anda di sini .

anda bertanggungjawab sepenuhnya atas komen yang diberi.sebolehnya jika Anonymous,sila letak nama samaran di pangkal komen anda untuk tujuan rujukan post anda.