Sunday, July 18, 2010

Nyawa-Nyawa Ikan ?!



Sudah tentu Anwar akan melompat kegembiraan apabila mengetahui bahawa Karpal Singh sedang tenat di Pusat Perubatan Universiti Malaya. Karpal sudah dimasukkan ke wad sejak 7-8 hari yang lalu. Mungkin sudah "nyawa-nyawa ikan" sekarang ini. Pastinya "lompatan riang ria" Anwar itu tidak dapat dizahirkan dikhalayak umum. Namun di dalam biliknya, Anwar mungkin sedang melompat "tak hengattt..."!

Kenapa Anwar gembira? Anwar mempunyai pelbagai sebab untuk gembira sakan. Salah satunya ialah berkemungkinan besar bahawa perbicaraan kes Liwat IInya akan ditunda lagi akibat peguamnya sedang tenat di hospital. Jika Karpal "goal" pula, mungkin Anwar akan memohon masa yang lebih untuk mencari dan melantik peguam barunya.

Tentulah Anwar seronok! Menunda perbicaraan Liwat IInya ini bererti dia mempunyai lebih masa untuk bebas ke sana ke mari sebelum di"sumbat" masuk semula ke "kandang besi"nya. Dah banyak kali dia tunda perbicaraannya, hinggakan sudah habis alasan untuk menundanya lagi. Namun keadaan Karpal yang tenat di hospital telah memberikannya "cahaya" baru untuk menunda kes ini lebih lama.

Yang akan menyampah dan "boring" nanti ialah Saiful Bukhari yang telah bersabar dan menunggu setelah sekian lama. Sabar je la Saiful oiii...siapa suruh kamu jadi "coffee boy" dia. Kan dah "kena sejolok"! "Kena" pulak dengan "kaki ranjau kelas dunia", sabar je la...

Anwar mungkin gembira tak terkata apabila ahli politik yang pertama yang mendakwanya terbabit dengan aktiviti liwat ini tenat. "Mampoih la hang! Aku cari lawyer lain...", mungkin itu desis hatinya. Anwar tidak mungkin memaafkan "singh" ini kerana dialah pencetus kepada aktiviti liwatnya. Dipercayai, Karpal menerima untuk menjadi peguam kepada Anwar untuk kes Liwat II ini adalah kerana "bayaran lumayan" yang ditawarkan kepadanya. "Nothing personal, only business!" kata orang.

Keadaan Karpal yang tenat itu sedikit sebanyak "melegakan" hati Anwar. Anwar tidak payah memikirkan "jawatan" apakah yang akan di"rasuah"nya pada Presiden DAP itu untuk kekal menyokongnya sebagai Perdana Menteri dalam angannya. Payah! Karpal nak jadi TPM, Kit Siang pun nak jadi TPM, Hadi pun nak TPM, Azmin ke"sayang"annya nak letak dimana? Kalau Karpal "goal", legalah sikit. Kurang satu beban...

Mungkin selepas ini Anwar akan pergi melawat Karpal di Pusat Perubatan Universiti Malaya itu. Seperti biasa, "sesumpah" ini dijanka akan bijak "berlakon" di depan Karpal dan khalayak umum. Mungkin Anwar akan berbisik kepada Karpal, "dah bertaubat ke?", memulangkan "paku buah keras"nya kepada Singh itu. Tapi depan orang, Anwar akan kata dia cuma bisikkan "semoga cepat sembuh!". Biasalah, takkan tak tahu perangai Anwar...?

Anwar memang "bijak" membelit. Dia hanya memilih peguam yang ada masalah kesihatan sahaja. Hari tu dia pilih peguam yang pakai serban tu. Entah apa ke nama orang tua tu. Pun sakit juga orang tua tu. Lepas tu mamat pakai serban tu "resign" dari mewakili Anwar sebagai peguamnya. Lepas tu Karpal pulak "take over". Peguam yang dah nak "expired" yang dipilihnya? Dah la tak sihat sehingga terpaksa berkerusi roda, dekat nak nyanyuk pulak tu! "Bijak" sungguh Anwar pilih peguam. Harapannya agar peguamnya tu boleh tangguh kes di mahkamah la tu. Silap-silap, kalau peguamnya tak sakit pun, disuruhnya "sakit". Haru!

Teka-tekinya, andai kata Karpal "goal" atau tak dapat teruskan kes, siapakah bakal dipilih Anwar sebagai peguamnya? "Hint" terbaik yang mampu aku berikan ialah "peguam tu selalu masuk ICU dan selalu sakit"! Kepada sesiapa yang nak jadi peguam Anwar, sila pastikan kesihatan anda benar-benar terganggu!

- forummykmu

2 comments:

  1. pok nik tak gi melawat ke? kot kot nampak bulan kat dada kapal sink nih!

    ReplyDelete
  2. Pok Nik terbaring di katil hospital dulu pun, karpal sink tak ambik peduli.

    Masing2 cuma bersandiwara aje, matlamat busuk hanya nak menjatuhkan UMNO, macamlah PAS boleh jadi ketua dalam Pakatan !!

    ReplyDelete

Sila berikan pendapat anda di sini .

anda bertanggungjawab sepenuhnya atas komen yang diberi.sebolehnya jika Anonymous,sila letak nama samaran di pangkal komen anda untuk tujuan rujukan post anda.